Archives

Written by Turvakonttori

Turvakonttori on muuttanut takaisin Tapiolaan

This will be replaced with the Google Map.

Evakkomme on viimein päättynyt ja pääsemme jälleen nauttimaan Ribiksen pihveistä ja Kaisan Cafen pullista. Tervetuloa piipahtamaan vaikka kahville.

Kaupan turvallisuuskello on vanhassa ajassa

Varas viihtyy varjoissa

Julkisuuteen levinneen kameratallenteen leikkeessä (https://goo.gl/YpwyHB) naismyyjä ottaa kiinni mieshenkilöä ja käyttää kiinnioton varmistamiseksi paprikasumutetta. Videon kommentoinnissa myös turvallisuusalalla työskentelevät ovat ylistäneet myyjän ripeitä ja rohkeita toimia. Tällainen reagointi on nähty seurauksena muuntorangaistuksen poistolle. Kauppiaat ovat olleet – suurelta osalta syystäkin – hermostuneita varkausrikoksiin liittyvästä kulusiirrosta valtion rangaistuseuraamusinstansseilta kauppiaiden kannettaviksi. Tapa– ja ammattivarkaat ovat ottaneet kaiken ilon irti vapaudu vankilasta –kortista.

Rikollisen hävikinhallinnan ammattilaisena en voi kuitenkaan millään tavalla olla innoissani kehityksestä, jossa amatöörit käyttävät harkitsemattomasti voimaa ja vaarantavat tarpeettomasti oman ja muiden turvallisuuden. Yllättävä isku leukaan murtaa myyjän leukaluun. Käytetty neula tartuttaa lihamestariin parantumattoman hepatiitin. Myyjä saa pahoinpitely- ja vapaudenriistosyytteet perusteetta ja väärin suoritetusta kiinniotosta. Rajat rohkeuden ja uhkarohkeuden sekä voimankäytön ja pahoinpitelyn välillä ovat ohuet. Erityisen kummallisia tapaukseen liittyvässä kommentoinnissa ovat olleet työnantajatahon tällaista toimintaa ylistävät lausunnot. Pienempi tai keskisuuri yritys voi hyvinkin kaatua työntekijän tapaturman myötä. Työantaja voi kohdata myös syytteet työturvallisuusrikoksesta. Kaupasta karannut mäyräkoira on silloin purrut pahimmalla tavalla.

Pienemmillä liikkeillä ei ole varaa pitää vartijaa liikkeessä kaikkina aukiolotunteina. Vaikka varaa tällaiseen turvallisuusylellisyyteen olisikin ei vartija voi olla kaikkialla yhtä aikaa. Paikalle hälytettävä piirivartija saapuu paikalle usein kun ensimmäiset kaljat on korkattu jo ties missä.

Olen jo pitkään pitänyt myymälänturvallisuuden avaimena myymälän omaa koulutettua henkilökuntaa. Henkilökunta on paikalla aina – vartija ei. Henkilökunnan koulutuksessa on anastusrikoksien vähentämiseksi kello siirrettävä toiseen suuntaan. Reagoinnin sijaan on oltava edellä. Myymälässä asioiva on huomioitava mahdollisimman pian ja yksiselitteisesti. Varas ei pidä parrasvaloista vaan siirtyy mielellään takaisin varjoihin. Hankala ja joskus vaarallinen konfrontaatiotilanne on vältetty.

Vartioimisliikkeet ja turvallisuustekniikan myyjät uskottelevat heidän palveluiden olevan vastaus tähän haasteeseen. Älkää uskoko heitä. Ne ovat vain osa ratkaisua. Ratkaisua, jossa pääpaino on myymälän turvallisuusajatteluun sitoutuneella koulutetulla henkilökunnalla.

Turvakonttorilta on tähän tulossa syksyllä kustannustehokas ratkaisu: Kattava online-videokoulutus. Alla hieman esimakua tästä.

 

Turvakonttori muuttaa putkiremontin alta

This will be replaced with the Google Map.

Turvakonttori muuttaa uusiin tiloihin Espoon Otaniemeen Servin Maijan tie 3 osoitteeseen joulukuun 1. päivä. Muuto ei vaikuta toimintaamme. Pääsemme palaamaan Tapiolaan alkukesästä 2015.

Laadukas video myy puolestasi

Useiden kansallisten ja kansainvälisten mediatutkimusten mukaan laadukas verkossa tapahtuva videomarkkinointi on kustannustehokasta. Kaikki indikaattorit puhuvat tämän puolesta. Video on kustannustehokas media. Miksi kuitenkin myyjät edelleen painattavat mainoksiaan kalliiseen printtimediaan ja pönöttävät messuilla?

Ennen videotekniikan digitaalista murrosta laadukkaan videon tekijät olivat harvinaisuuksia. Tuotantokelpoinen kalusto oli todella kallista ja sitä piti olla käyttämässä määrätty osaajajoukko. Jakelukanavanakin oli vain televisio tai kädestä käteen jaettavat videotallenteet. Tuo aika on kauan aikaa sitten ollut jo ohitse. Videon tekijöitä on nykyään kuin sieniä syyssateilla ja tämä näkyy myös hinnoittelussa. Referenssit ja tekijän tyyli ovat helposti videopalvelimilta tarkastettavissa. Videofirmojen tuottajat ovat nykyään paljon muutakin kuin baskeripäisiä taiteilijoita. He ymmärtävät tuotteiden rakenteita ja sopivia ilmaisutapoja eri kohderyhmille ilman pidempää kädestä pitämistä. Silti kokeneemman kaartin ostoista päättäjät eivät ole mieltäneet – väitän että vanhoihin tai vääriin mielikuviin tai kokemuksiin perustuen – videota vieläkään kustannustehokkaaksi tai videoihin liittyvää palvelua helpoksi ostaa. Suosittelen heittämään nämä uskomukset romukoppaan ottamalla yhteyttä johonkin laadukkaaseen tuotantoyritykseen. Laadukkaan online-videon tekeminen on nykyään oikeasti edullista ja ostaminen on helppoa.

Videomarkkinointi tehoaa

Edullinen eurokin on silti aina euro. Mitä sillä videoissa saa? Mietitään videomediaa ostajan kannalta. Haluatko sinä kuluttajana tai b-to-b-ostajana lukea pitkiä monologeja tuotteen ominaisuuksista paperilla tai verkkosivuilta? Vai haluaisitko nojata taaksepäin ja nauttia informatiivisesta ja ytimekkäästä videoshowsta silloin kuin se sinulle parhaiten sopii? Entäpä video tuotteen markkinoijan kannalta? Video on äärimmäisen monikäyttöinen lopputuote. Digitaalisessa formaatissa sen jakelukanavat ovat lähes loputtomia. ROI-fanaatikoillekin löytyy lähes ehtymätön määrä tilastotietoa. Videon voima ostopäätöksen synnyttämisessä tai tukemisessa on tutkitusti aivan eri luokkaa muihin medioihin verrattuna.

Kun yrityksen toiminnan, tuotteen tai referenssit voi kiteyttää muutamalla tonnilla videoon niin miksi maksaa sanomalehden kertailmoitushuvista tähän verrattuna nelinkertaisia summia? Ja hei – mikä muu media on takuuvarmasti vielä kymmenen vuoden päästä yhtä merkityksellinen kuin elävä kuva?

(Videokonttori on osa  Turvakonttoria, täyden palvelun viestintätoimistoa)

www.videokonttori.fi

 

Turvallisuusalan omintakeinen markkinointi

Turvallisuusala ja sen markkinointi ovat monin tavoin omintakeisia. Turvallisuustuotteet ja -palvelut ovat usein edustajiensa mukaan erinomaisia, mutta samaan aikaan salaisia. Melko omintakeista? Suurimpaan osaan turvallisuustuotteita lyödään tämä salaisuuden leima turhaan. Salaisuudesta on tullut alalla kaikkialla käytetty hokema, jolla luodaan tarpeetonta mystiikkaa tuotteen tai palvelun ympärille. Mitä salaisempi sitä uskottavampi tuote on. Myynnin prosessi alkaa alalla vanhakantaisesti kontaktoinnilla ja jatkuu yksityisesittelyn täyteen ahdetulla ja yhtä kiinnostavalla presentaatiolla. Tehokkaassa myynnin prosessissa ostajan huomio olisi herätettävä huomattavasti aikaisemmin kuin neuvotteluhuoneessa.

Hyväksyttyään markkinoinnin välttämättömyyden törmää myyjä melko yleiseen ongelmaan. Perinteisille viestintä – ja markkinointitoimistoille ala on myyntisegmentti muiden joukossa. Mainostoimistot ovat innokkaita myymään ratkaisujaan turvallisuusalan toimijoille. Turvayritys luulee ostavansa toimistolta myyntiään edistäviä valmiita ratkaisuja, mutta pettyy usein saadessaan vain markkinointimateriaalien teknisen tuottamisen palveluita. Markkinoinnin sisällön tuottaminen, strategiat ja oikeiden viestintäkanavien valitseminen jäävät poikkeuksetta asiakkaiden vastuulle.

Osaaminen näkyy yksityiskohdissa

Markkinointia monelle liiketoiminnan alalle tekevien toimistojen Copywriterit ja Art Directorit tarjoavat usein visioita, joissa tuote pakataan turhalla testosteronilla tai puuteroidaan keskelle Stokkan kuvastoa. Ketä oikeasti kiinnostaa uusi kuvassa oleva tekninen hilavitkutin tai kenen huomion herättää mallipoika, jolle on pakasta vedetty vartijan vaatteet?

Vaikuttava turvaviestintä kumpuaa oikeasuhtaisesta yhdistelmästä uskottavuutta ja erottautumiskykyä. Uskottavuus tulee tuotteen tai palvelun tuntemuksesta ja pienistä, mutta merkityksellisistä yksityiskohdista. Visuaalisesti hieno viesti saattaa detaljista johtuen muuttua vitsiksi asiantuntevan ostajan silmissä. Voidaanko mainostoimistolta nykyään odottaa myös substanssiosaamista? Voiko mainostoimisto tuntea asiakasalan kuin omat taskunsa? Totta ihmeessä! Segmenttimarkkinointi on jo tätä päivää.

Yritysmarkkinoinnissa väärään kanavaan voi hävitä

Turvallisuusalan yritysten tuotteista ja sitä myöten viestinnästä on suuri osa yritysten välistä (jos sinällään merkittäviä lukkomarkkinoita ei tässä oteta huomioon). Substanssiosaaminen painottuu erityisesti ammattilaisten välisessä viestinnässä ja markkinoinnissa. Perinteisten mainostoimistojen projektijohtavat ja mediakonsultit eivät usein tiedä, keitä teidän yrityksenne asiakkaat ovat tai varsinkaan miten heidät tavoittaa. Asiakas joutuu valitettavan usein kertomaan kenelle ja mitä kautta markkinoidaan. Sisällöltään onnistunut kampanja voidaan sabotoida valitsemalla väärä media tai viestintäkanava.

Kampanjan päätyttyä ostaja haluaa tietää, miten vaikuttava se on ollut. Onko markkinoinnin investointi ollut kannattava? Kuluttajamarkkinoinnissa toimivammat markkinoinnin vaikuttavuusanalyysit jäävät yritysmyyntiin keskittyvällä turvallisuusalalla informatiivisuudeltaan jokseenkin valjuiksi ja tuloksiltaan jopa hihasta vedetyiksi. Tilastoja ei ole tai ne ovat otoksiltaan niin pieniä, että johtopäätöksiä niistä ei juuri kannata vetää.

Kannattaako turvapalvelua tai –tuotetta nyt sitten markkinoida ollenkaan, kun markkinointiosaamista ei oikein tahdo löytyä ja investointikin on vaikea perustella numeerisesti? Segmenttimarkkinoijana esittäisin vastakysymyksen. Mitä sitten vaikka teillä on hieno turvatuote, jos kukaan ei siitä ole kuullutkaan?